Obyčejný den
Říkejme našemu fiktivnímu hrdinovi třeba Adam .
Adam ráno vstane, ještě pořádně nic neudělá, možná se ani nenasnídá a
už má nepřemožitelnou chuť se trochu zničit , aspoň krátce, udělá mu to dobře.
Za chvíli už vyjde ven, jde po ulici a potkává další svého druhu, stejně založené, kteří se zrovna zabíjejí s blaženým pocitem ve tváři.
Těm nejúspěšnějším se daří i "nechtěně" mrzačit normální lidi.
Když Adam nastartuje auto, je opět čas na trochu sebezabíjení , ten čas za volantem nemůže promarnit.
Nevadí, že řídit a ještě se jednou rukou se ničit moc dobře nejde, o nic nejde.
Když dorazí do práce, neznamená to, že začne pracovat.
S dobře organizovanou skupinkou se vytratí a spolu se začnou zabíjet a ohleduplně si pomáhají. Přirovnejme to k naostřenému noži, který Adam ostatním ochotně zapůjčí, když si ten svůj náhodou zapomenou doma. Někdy také naostří čepel, co by pro členy spolku neudělal.
To jim ale nestačí, opakují to několikrát za den .
Po práci se opakuje stejný motoristický rituál. I doma tomu není konec, je potřeba závěrečná dávka, aby vůbec Adam usnul...
Že to přece nemůže být pravda?
Přepiště si sebezabíjení na slovíčko kouření .
Je to najednou uplně normální? Není. Je to naprosto shodné.
Čtěte! Žádné přeskakování! Jenom malý výčet důsledků...
50 mrtvých lidí v ČR denně v důsledku kouření
dalších 1500 lidí za rok zemře kvůli pasivnímu kouření
náklady na léčbu nemocí z kouření dosahují výše 20 miliard Kč
pravidelní kouřáci, kteří zemřeli na nemoc z kouření, ztratili ve srovnání s nekuřáky 16 let svého života
produktivita práce kuřáků je výrazně nižší (a návštěvy u lékaře častější)
dopravní nehody v důsledku kouření za volantem (proč trestáme držení mobilního telefonu za jízdy a držení cigarety ne? provedl už někdo studii o vlivu kouření na nehodovost?)
Vdechovat toxické zplodiny hoření uschlého listu jakési rostliny, která je obalená válečkem papíru s obsahem dusičnanu draselného a uhličitanu hořečnatého, může jenom naprostá troska.
Kuřáci mohou křičet , mohou chrlit svoje argumenty, nezmění to nic, pouze se snaží zakrýt svoje nepochopitelné jednání, jež nepřináší jedinou výhodu.
Jednání, kterým otravují, znehodnocují a zkracují život ostatním a ač si to sami nepřipouští, zabíjí .
Návrhy?
Navrhuji okamžitě:
zákaz kouření na všech veřejných místech (zákaz kouření na zastavkách je výsměch)
každý měsíc zdražení krabičky cigaret o 100%
zákaz kouření při řízení motorového vozidla
v každé škole vylepit velké plakáty nádoru na plících, případně průřez plící kuřáka (aby to ty 14-ti leté slečinky a frajírky přešlo, z nich vyrůstají ti extrémně závislí)
vysoké pokuty za nedodržení zákazu kouření na veřejných místech (není to omezení osobní svobody, je to čistě ochrana zdraví ostatních lidí)
Veselá příhoda nakonec:
Asi před rokem nechybělo málo a nějaký neznámý kuřák připravil mě a moji rodinu o všechen majetek.
Odskočil jsem z bytu na chvilku pryč a když jsem se za 5 minut vrátil, našel jsem na koberci spálené a seškvařené kolečko (asi 2cm v průměru) a u něho typický cigaretový popel.
Přiletěl z vyššího patra oknem, úzkým větracím průduchem, kterým se v letním parném dnu větralo.
Kdyby koberec zázrakem nezhasl sám, shořel by byt na prach.
Odkazy, informace
Komentáře ke článku
1
char0n ~
23.01.2007 18:44:26 ~
email ~
web Vdechovat toxické zplodiny hoření uschlého listu jakési rostliny, která je obalená válečkem papíru s obsahem dusičnanu draselného a uhličitanu hořečnatého, může jenom naprostá troska.
Diki
2
Tomáš Šepek ~
23.01.2007 20:16:46 ~
email ~
web To co tu píšeš je naprostý blábol, a kdyby skutečně nějaký blázen realizoval tvoje návrhy, tak není žádné zdravotnictví, žádné školství prostě nic.
Najdi si statistiku kolik kouření přináší do státní kasy. Uvidíš, že je to víc než 20 mld. A navíc představ si, že se průměrný věk prodlouží o 8 let (50% kuřáků a 50% nekuřáků), kdo bude platiti ty důchody.
A pokud ti kouření vadí, máš vůli svobodně se rozhodnout toxické splodiny nevdechovat.
BTW: Nejsem kuřák.
3
Pavel Richter ~
23.01.2007 20:59:38 ~
email ~
web [2] Tomáš Šepek: upřímně, to je přesně reakce, kterou jsem čekal. Rozpočet založený na věci, jako je droga, je uplně v pořádku že? Takové myšlení je úplně k ničemu... přimhouřit oči a tvrdit: "Kouření je špatné, nedělejte to, přestaňte...!" ale zároveň si myslet "Ale nepřestaňte zase moc, ať máme prachy".
Moje návrhy jsou samozřejmě nadsazené, ale mají praktický základ. Nevím, proč sem vnášíte školství, zcela mimo.
Samozřejmě, že mám svobodnou vůli nekouřit a zároveň tím nikoho nepoškozuji, ale co kuřáci? Jistě mají svobodnou možnost kouřit, ale zároveň svým jednáním ovlivňují okolí (pokud nekouří v krytu 10m pod zemí)
Článek je záměrně psán až přehnanou formou, aby dovedl k diskuzi.
4
Tomáš Šepek ~
23.01.2007 22:01:13 ~
email ~
web [3] Pavle: Ano je to přesně ta reakce, kterou jste čekal a je dobře, že jste ji čekal.
Jde o to, že na drogách je postavena valná část světové ekonomiky, až na tu americkou; ta je postavena na otrocích :-)
Lidé by měli mít možnost svobodně užívat látky, které ovlivňují vědomí a stát by na tom měl vydělávat. Zeptám se tě: "Kdo vydělal na prohibici?"
Proč tam tahám školství, protože část z kouření jde i na budování sportovišť a dalších věcí spojených s výchovou mládeže.
Osobně mi tvůj názor s 10m pod zemí přijde zcestný kuřák ve většině případů vůbec nikomu nevadí. řekni mi upřímně, jak často se cítíš omezován kuřáky? Pokud já řeknu, že se mi to nestalo více než 2 roky budeš mi věřit?
Jde totiž o slušé chování kuřáka ne o zákaz kouření.
Článek, stejně jako oba komentáře, je psán přehnanou formou, aby diskuse správně ožila.
BTW: Krom čaje, kávy a piva nekonzumuji žádné jiné drogy.
5
Jiří Tvrdek ~
23.01.2007 22:15:22 ~
email ~
web No a teď si tam ještě dosaďte alkohol, s tím je to obdobné :)
6
Pavel Richter ~
23.01.2007 23:24:03 ~
email ~
web [4] Tomáši: Budu tykat, snad je to OK. Máš pravdu, ekonomika asi z části stojí na drogách. Prostě mi nejde do hlavy, kam jsme se to dostali, jak můžeme považovat svoji společnost za vyspělou...určitě rozumíš.
Prohibice, no, dostal jsi mne :-) leda že by se historie po 90 letech vyvíjela jinak...v případě kouření.
Je to paradoxní, že "vykouřené" peníze nám pomáhají budovat nemocnice, které pak léčí i ty, jež je vykouřili. Ale jak ten kolotoč zastavit...
Budu ti věřit to, co napíšeš, protože věřím, že slušná diskuze se obejde bez lží, tak mě to naučil kurz rétoriky v letošním semestru :) Ne, teď vážně, jasně, že ti věřím... je to taky o úrovni "citlivosti".
Jít za človekem co kouří, to už je mi nepříjemné. Někomu třeba vůbec.
Slušný kuřák... to je jeden z výrazů, který mi nesedí. Je to jako "krásná smrt" (co na ni může být krásné?) nebo "strašně dobře"(tak strašně nebo dobře?). Slušný kuřák není, alespoň vůči sobě je neslušný. Pokud je skoro slušný, kouří tak, aby ho nikdo necítil, alespoň.
BTW. čaj máme společný :-)
7
kelvin ~
24.01.2007 02:40:53 ~
email ~ web nebyl zadán
Co navrhnout zákaz všech cest autem, kromě čistě služebních, nafťáky zakázat úplně? Zní to jako nesmysl?
Oxidy dusíku jsou pro plíce a játra (jsou malé, plíce je nezachytí) určitě větší maso než pasivní kouření. Co na to jako příznivce tunningu říkáš?
8
krispel ~
24.01.2007 09:19:11 ~
email ~ web nebyl zadán
Ano, o to tu přesně jde, není problém v kouření jako takovém ( přínos kuřáku co se týče pěnez je zcestný pokud zahrneme výdaje z jejich léčením ), ale o jejich chování, osobně něco jako slušného kuřáka neznám, asi se někteří lidé rádi dívají na zapliváné ulice plné chrchlů a vajglů.
9
Pavel Richter ~
24.01.2007 10:00:45 ~
email ~
web [7] kelvin:
Trochu jiné téma, určitě horší, ale auto ti alespoň pomůže se přesunout na místa, která jsou vlastní silou nedostupná nebo dobou přesunu nereálná. V čem ti pomůže cigareta? (kromě toho, že tě připraví o peníze a čas k jejich neustálému shánění)
V případě tuningu je tady rozpor mezi přesvědčením a technologickým pokrokem... jak rád bych si koupil auto s výkonným elektromotorem, kde sešlápneš plyn, neuslyšíš nic a ucítíš čistou akceleraci od 0 až po 250km/h. Ale cena mi to zatím neumožňuje. Snad se k tomu jednou společnost dostane.
10
Petr ~
24.01.2007 15:36:30 ~
email ~
web Peknej clanek. Oni na to kuraci prijdou, az budou 2 roky umirat na rakovinu jazyka/krku/plic/strev... to je naprosto vporadku. Jen mi vadi, ze jejich umirani budeme platit my, nekuraci -/.
11
DT ~
24.01.2007 16:43:15 ~
email ~ web nebyl zadán
>> Kdyby koberec zázrakem nezhasl sám, shořel by byt na prach
Neshořel. Za tohle nevděčíš zázraku, ale bromovaným zpomalovačům hoření v koberci.
12
Noobos ~
24.01.2007 16:55:23 ~
email ~ web nebyl zadán
Takže - peníze do toho netahejte ("Jen mi vadi, ze jejich umirani budeme platit my, nekuraci.") Kuřáci si na své léčení vydělají na daních z ceny cigaret a ještě do státní kasy přihodí. Mrzí mne že proti cigaretám se vystupuje veřejně, kdežto alkohol se prostě přechází - to je normální, každý se občas napijeme, že... Alkohol škodí taky. A ne málo. Musíme do toho taky zahrnout různé trestné činy v opilosti a tak... Článek je napsaný poměrně dobře (hodntím hlavně zaujatost, je hezky vyvedená do extrému). Ale naprosto s ním nesouhlasím. Pasivní kouření nemá nijak zvlášt vysoký vliv na zdraví lidí, ne tak jako auta, továrny a miliony dalších hnusů v atmosféře. Já si myslím, že alkohol je špatný přinejmenším stejně jako kouření.
13
Pinky ~
24.01.2007 16:58:24 ~
email ~ web nebyl zadán
Jsem kurak, protoze me to bavi, aspon si na chvili behem dne orazim, pokecam, poznam novy lidi. Klidne jsem na dva roky prestal. A kdyby mi nejakej nekurak do oci rekl, ze bude platit jednou moje umirani, tak mu nakopu drzku, ze ho vlastni stara nepozna. Ja si svoje leceni zaplatim sam. A jeste mu stacim nasetrit na jeho zrejme delsi zivot a duchod. O tom, jak je kurak neproduktivni vypovida to, ze vetsina kreativnich lidi kouri, ze? Jsem kurak, ale nesnasim, kdyz mi nekdo k jidlu kouri. Jsem slusny clovek, co plati dane. Nemam rad neslusne kuraky, ale jeste vice militantni nekuraky alias idioty. Diky za pozornost.
14
llook ~
24.01.2007 18:58:06 ~
email ~
web Teď odběhnu od tématu.
Co třeba lidi, kteří to přehání s cukry, tuky a bílkovinami? A lidi, kteří odmítají pohybové aktivity? A co lidi, kteří jezdí sami v silném čtyřmístném autě, ačkoli do cíle vede i MHD? Nebo lidi, kteří i na krátké vzdálenosti používají MHD, místo aby ohleduplně šli pěšky?
Schválně si za sebezabíjení dosaď špatnou životosprávu nebo cokoli jiného škodlivého a bude to znít stejně debilně, jako s kouřením.
> jak rád bych si koupil auto s výkonným elektromotorem, kde sešlápneš plyn, neuslyšíš nic a ucítíš čistou akceleraci od 0 až po 250km/h. Ale cena mi to zatím neumožňuje.
Kuřáci mají dvě možnosti: nekouřit, nebo škodit. Stejné dvě možnosti má i příznivce naddimenzovaných strojů.
[13] Léčení kuřáků se platí ze zdravotního pojištění, nikoli ze spotřební daně. Stejně jako léčení těch, co přijímají málo vitamínů nebo si často dávají pizzu.
15
Stanley ~
24.01.2007 19:18:25 ~
email ~ web nebyl zadán
Jsem taky kuřák, a víceméně souhlasím s předchozím názorem. Jestli je kouření druhých pro někoho to největší zlo na světě a stojí mu za to uhodit několikasetkrát do klávesnice, je to jeho věc.
Kouřil - umřel, nekouřil - umřel taky. Vtip? Ironie?
Pravda! Na desítky argumentů nekuřáků - desítky argumentů kuřáků. Mlácení prázdné slámy.
Pánové, chce to klid!!! Nějak bylo, nějak bude.
A jdu si zapálit.
16
Pavel Richter ~
24.01.2007 22:52:29 ~
email ~
web [11] DT: Díky za poznámku. Do výroby koberců nevidím :-)
[12] Noobos: Ano, lze to použít i na alkohol a samozřejmě souhlasím, že alkohol je stejné zlo.
Psal jsem o kouření, protože to je věc, kterou může člověk ovlivnit naprosto triviálně - rozhodnutím, že kouřit nebude. Ale továrnu rozhodnutím nezruším (pokud nejsem majitel) a ani tisíc aut nezmizí lusknutím prstů. Rozumíte...
[13] Pinky: je to vaše svobodná volba. Já si orazím, když si pustím příjemnou hudbu, popovídám si s novými lidmi i bez vnějšího stimulantu.
A prosím bez vulgarizmů a násilí, vedeme pouze diskuzi, která nikdy nemá přejít v hádku či násilí.
Většina "kreativních" lidí kouři? Máte pro toto tvrzení nějaký důkaz, studii?
17
Pavel Richter ~
24.01.2007 23:13:38 ~
email ~
web [14] llook: Díky za komentář. Dosadit si můžeme mnoho věcí, faktem zůstavá, že naše jednání není zdaleka ideální, ale přesto můžeme po malých krocích stav zlepšovat.
[15] Stanley: Můžu Vás ubezpečit, že pro mne kouření není největší zlo na světě a přesto jsem s chutí napsal tento článek.
To, že člověk zemře, ať za svého života udělá cokoli neznamená, že je vlastně všechno jedno...takhle bychom se nedostali nikam.
18
llook ~
25.01.2007 09:53:37 ~
email ~
web [17] Přesně tak, po malých krocích. Tím, že každého pátého (!) Čecha označíme za trosku, se nikam neposuneme.
19
tlw ~
25.01.2007 16:35:52 ~
email ~ web nebyl zadán
Taky si přihodim..
Když si teda někdo mermomocí chce zničit kouřením ať-to-je-co-to-je, měl by pořád mít na paměťi jedno profláknutý rčení o tom, kde končí svoboda jedněch a začíná svoboda druhejch.. Bohužel, spousta kuřáků si tohoto až podezřele často není vůbec vědoma. A že by člověk přišel se zdvořilou žádostí, zda-li by případný jedinec nemohl kouření v daných prostorách omezit? Cha-chaaa! Stačí když vás sjede pohledem, jako kdybyste byly škodnej hmyz. Takovou potupu nepřeju nikomu z vás. A protože nemůžu vyvrátit, že jsou i ohleduplní kuřáci, kteří podobné žádosti vyhoví, pořád jsou a budou v menšině. A kvůli té druhé skupině, v počtu masově drtící tu první, jsem velice rád, že zákonodárným aparátem probublal protikuřácký zákon. I ten "výsměch" v podobě zákazu kouření na zastávkách je podle mě obrovská výhra. Jelikož se celkem úspěšně zaryl do mozků i těch "pomaleji chápajících" jedinců, dává mi možnost "vydupat" si svý práva (když sdělení bohužel nedopadlo na úrodnou půdu ve formě již zmíněného rčení). A to je dobře!
Ale co teď chudáci kuřáci? Oni cítí křivdu! Někdo z nich udělal jedince, které je možné vystrnadit z určitých míst jen protože kouří! Jak strašné.. Oni sami na empatii nijak zvlášť netrpí. Asi je to problém ve výchově. Proč by jinak dělali něco co ostatním není příjemné? Obzvlášť v místech kde je koncentrace těchto lidí vysoká.. A proto jsem nadšenej, když můžu bez strachu ponížení/nepochopení požádat na zastávce kouřícího jedince aby se pakoval. 3x sláva! Všichni kuřáci už ví, že jsou lidi, kterým to vadí! Jeden by nevěřil..
Ale jsou pořád tací, kterým dělá problémy se s tím ztotožnit. Zrovna nedávno jsem slušně žádal na zastávce jednoho zapalujícího si chlápka aby tam nekouřil. Stoupnul si přede mě asi na 30 cm a vystavil mě na několik sekund svému prázdnému pohledu ve strnulém obličeji, který říkal, "co že si sakra myslim, že ho tady budu prudit". Vystavil jsem ho pohledu ne nepodobnému tomu jeho. Celou dobu neřek ani slovo a pak se odporoučel. Ale ten pathos! Místo toho, aby řek:"Jo, promiň, neuvědomil jsem si to..", tak předved tohle. Byl, chudáček, ukřivděnej.. Jak ten Ježíš na kříži. Pořád to ještě holt všem nedochází...
20
Pavel Richter ~
25.01.2007 17:06:34 ~
email ~
web [18] llook: to je nadsázka, brát s rezervou :-)
[19] tlw: Perfektní komentář! Díky moc...
21
TZ ~
01.02.2007 16:20:05 ~
email ~
web [19] tlw: Brilantně napsáno.
A na těch zastávkách je to (aspoň v Praze) skutečně lepší.
22
www.stopkoureni.cz ~
29.03.2007 11:48:45 ~
email ~
web Petice proti kouření ve veřejných prostorách: www.stopkoureni.cz
23
palic ~
29.03.2007 20:32:18 ~
email ~ web nebyl zadán
[4] "jak často se cítíš omezován kuřáky? Pokud já řeknu, že se mi to nestalo více než 2 roky budeš mi věřit?"??? Opravdu? Tak to Vam dost zavidim, asi zijete a pracujete nekde 10 km od civilizace. Me se to stava nekolikrat denne, cestou do prace castecne pouzivam MHD a castecne chodim pesky...
24
Petr Václavek ~
29.03.2007 21:12:30 ~
email ~
web Ono srovnávat lidi co kouří, pijí alkohol, přežírají se nelze úplně nejde, neboť ti kuřáci narozdíl od těch jedlíků skoro pořád obtěžují okolní lidi. Představte si člověka, který by pořád prděl... jak by se vám líbil, kdyby prošel kolem vás? Kdyby si s vámi sednul v hospodě a nebo do kupéčka ve vlaku? :)
A otázka zda si na sebe kuřáci vydělají? Máte nějaké podklady, nebo si to cucáte z prstu? Rakovina je docela dlouhodobá nemoc.
25
awww.... ~
15.05.2007 19:45:17 ~
email ~ web nebyl zadán
Všichni tady řeší, píší, vymýšlí a stejně se NIC zásadního co se týče kouření (u nás/v dohledné době) nezmění, tak proč se lidi nevěnujete místo výkřiků do tmy, nějakému jinému tématu a nemrháte tady zbytečně (u tématu kouření) vaším volným časem
P.S. nejsem pesimista, jen realista... a nekuřák :)
26
Nikina ~
05.06.2007 21:10:53 ~
email ~ web nebyl zadán
PRO TOMÁŠE ŠEPKA:Di se vycpat ty magore píše sem pravdu a jak si tam psal nejsem kuřák tak jsi tam měl napsat místo toho jsem debil.
27
Frankie ~
08.08.2010 15:31:23 ~
email ~ web nebyl zadán
Buildings are not very cheap and not every person can buy it. Nevertheless, loans are invented to support different people in such cases.